woensdag 17 november 2010

Soezen deeg ( Pâte à choux )






















Chocolade soesjes in dit geval.Blz.182 uit het boek "De kunst van het koken".

Ik loop achter met de recepten. Geduld.....ik ben er al.
Dit moet iedereen kunnen maken. Je kan het voor alles gebruiken. Zowel hartig, met kaas of met welke lekkere combinatie je kan bedenken.
Dit soezendeeg is net als de bechamelsaus een van die snelle, en makkelijke en zeer bruikbare beslag.Wanneer je het beslag met kaas vermengd, zoals Gruijère kaas, dan krijg je soesjes voor hors dóeuvres ( voorgerecht)Met suiker kan je er roomsoesjes van maken, maar je kan er ook aardappelpuree of gekookt griesmeel doorheen kloppen, dan krijg je gnocchi.Of gemalen vis, kalfsvlees of kip en dan heet het quenelle.

Daar gaan we weer.
Oven voor verwarmen op 200 graden.
Steelpan met dikke bodem( 1,5 l. )
1,4 liter water
6 eetlepels boter
mespunt peper
1 theelepel zout
snufje noodmuskaat
4 grote eieren
125 g bloem

LET OP.Voor dessert soesjes, zoals ik hier gemaakt heb moet je maar een snufje zout gebruiken en een theelepel suiker in het water bij de boter.Ze worden dan niet zoet, maar er is een vermoeden van zoet.

Breng het water aan de kook met de boter er in en ook met het zout en de peper en de noodmuskaat en klaat het zachtjes koken tot de boter is gesmolten.
Haal de pan van het vuur en doe de bloem in een keer erin.
Nu goed roeren met een houten lepel.Af en toe weer op het vuur. Kan wel 10 minuten duren. Het deeg moet wel kunnen garen.Een voor een de eieren erdoor.
Iedere keer pas een ei wanneer het ene opgelost en verwerkt is.Dan zolang roeren dat het een egaal glad beslag is.
Maak met een spuitzak met een middelgrote opening een klein bergje.Kleiner dan je pink.
Dan dep je met een kwastje een losgeklopte eidooier erop. Niet ernaast, want dan rijst het misschien niet meer.

Dan gaan ze de oven in. Zet de oven dan op 210 graden en laat ze 15 min bakken.In het binnenste van de soesjes vindt er een ontploffing plaats zodat het soesje hol is.. in het midden of op de bodem ook nog , wanneer je er veel hebt.
Je kan er wel 35 soesjes van maken. Ik had er maar 18.
Dan haal je ze eruit en maak je met een scherp mes een insnede van een cm in het soesje aan de zijkant. Dat moet, want anders blijft het nat binnenin.
Kijk hier hoe Holtkamp het doet.


Bon apetit !

















Dan zet je ze weer terug in de oven die uit is en de deur op een kier.
Wanneer ze zo nog 10 min. staan kunnen ze eruit. Zijn ze afgekoeld dan spuit je er slagroom in en dep je ze in smeltchocolade.

Bon apetit!











Wat er gebeurde:
Het is inmiddels 19 november.
Gisteren zat ik nog met de overheerlijke soesjes. Moest naar de kapper, dus er is verder niet veel bijzonders gebeurd. Even de boel weer een beetje bijgewerkt. Smelt chocolade gehaald, grotere spuitzak met kleinere spuitmond gehaald. Nu kan ik weer vooruit. De kelder is ook weer een beetje toonbaar en de bakspullen staan nu weer beneden. De boel is na het bezoek van de 2 muizen weer een beetje aan kant.
Wat ik vandaag ga maken is me nog niet helemaal duidelijk. Ik wilde eens gegratineerde spinazie maken. Moet ik eigenlijk verse spinazie hebben, maar bladspinazie uit de diepvries moet ook wel lukken. Voor het week-end heb ik een enorme kip. Niet een gewone kip maar een speciale kip.Dat wordt cocq au vin, denk ik.
Ik heb de intocht van Sinterklaas te fotograferen. Dus een korte zaterdag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten