maandag 8 november 2010

Chou rouge à la limousine ( rode kool met rode wijn )


Het is echt herfst vandaag. Vanmorgen op het werk (ik noem mijn vrijwillige bijdrage in ons garage bedrijf "mijn werk" )heel veel bladeren geveegd en vanmiddag hier bij ons huis ook. Het stormt en het is stukken kouder dan de laatste weken . Ik zat tussen de middag aan de keukentafel te rommelen in Julia's kookboek . Wat gaan we eten vandaag. Het werd "rodekool gesmoord in runderbouillon of fond en rode wijn met appels en een worteltje en een ui gesmoord in ganzenvet.En ruiken dat het doet, echt heerlijk. Het moet 3,5 uur in de oven staan, dus ik moest me haasten om op tijd te zijn voor het avondeten.Natuurlijk vergat ik de wortel en ben toch weer terug gegaan naar de supermarkt, want het moet wel kloppen.
Een hele rode kool had ik nodig die ik zelf met de hand in lange reepjes zou snijden. Verder niet veel bijzonders nodig. Een wortel en een ui en wat knoflook en wat gerookt spek.

Laat ik eerst even opschrijven wat ik nodig had:
kijk op blz. 646

voor 6 personen:
1 Kg rode kool in reepjes gesneden.
100 gram gerookt spek of bacon
50 g. wortel
100 g ui
3 eetlepels reuzel, ganzenvet of boter
braadpan met dikke bodem

300 gram zure appels dat zijn er 2)
2 tenen knoflook
1/4 theelepel laurierblad gemalen of heel fijn geknipt
mespunt kruidnagel fijngemalen)
mespunt noodmuskaat
1/ theelepel zout
mespunt peper
2 glazen jonge rode wijn
Bordeaux of Macon)
1/2 liter bruine runderfond of runder bouillon


wanneer je ze hebt..24 gepelde kastanjes.
Die had ik niet.

Ik begon met de spekjes in een liter water te leggen , want die moesten 10 min.koken. Daarna uitlekken en een beetje droog deppen.
Daarna heb ik het spek gesmoord in het ganzenvet, samen met de wortel en de ui.
Ondertussen had ik de rode kool in reepjes gesneden en in een grote ovenpan gedaan.
Die ovenpan even op het vuur zetten en de ui, wortel en spek en het vet over de kool gelegd. Alles goed door elkaar gemengd.Dit heeft 10 min. gesmoord op het vuur.
Daarna de appels in schijfjes erdoor en de kruiden en de knoflook erdoor . Nog eens even aan de kook brengen en dan in de voorverwarmde oven gezet voor de komende 3,5 uur. Na 1 uur heb ik het geheel nog eens omgeroerd.

Ik ben benieuwd. Het ruikt zo goed. Heel wat anders dan uit een pakje.
Ik weet niet of ik al verteld heb dat we een bruine Labrador hebben. Zijn naam is jasper en hij weegt 52 Kg. Hij is net echt dik hoor. Maar hij is enorm lang en heel grof, maar heeeeel lief en een echte knappe jongen.Hij is vandaag erg lui. Ligt de hele dag te snurken in zijn mand. Hij gaat ook iedere dag naar zijn werk en ook daar kroop hij meteen op zijn ligkussen. Ik heb hem lekker laten liggen. Een korte wandeling hebben we gemaakt en we zijn een half uurtje in de tuin geweest en dat was het. Vanavond maakt hij nog zijn wandeling door het dorp.Een tevreden hond.

Wij waren ook zeer tevreden, want het was echt heel erg lekker. Ik ben benieuwd hoe het smaakt met tamme kastanjes, maar daar ga ik nog achter heen in België. Dan maak ik het nog eens.


Bon appetit.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten