zaterdag 6 november 2010

Boeuf à la bourguignonne(runderstoofpotmet rode wijn, spek, uien en champignons)


Voor 6 personen blz.401

Zoals met de meeste beroemde gerechten het geval is, bestaan er ook hiervan een groot aantal versies. het is een van de smakelijkste creaties en bijzonder geschikt als hoofdgerecht of als onderdeel van een groot buffet. U kunt het geheel van tevoren klaarmaken en het wordt bij langzaam opwarmen alleen maar beter van smaak.

Groente en wijnsuggesties.
Traditioneel worden er gekookte aardappelen bij geserveerd, maar u kunt die vervangen door gestoomde rijst of beboterde pasta. Als u er een groente bij wilt opdienen, kies dan bvb. beboterde erwtjes.
Schenk er een stevige jonge rode wijn bij, zoals een Beaujolais, een Côte du Rhône, een St. Émilion of een Bourgogne.

150 g bacon aan een stuk met zwoerd.

Snijd het zwoerd zo nodig van het spek en snijd het spek in lardons, reepjes van 4 bij 1 cm. Blancheer het zwoerd en het spek 10 min. in 1,5 liter water.
Laat het daarna uitlekken en droog het met keukenpapier. Verwarm de oven voor tot 230 graden celsius.

Vlamvaste kasserol ( pan) van 25 cm in doorsnee.
1 eetlepel olijfolie
schuimspaan


Bak het spek in de olie in 2-3 min.lichtbruin. Leg het op een schaal en zet de pan apart.

1500 g rundvlees in stukjes van 5 cm.


Droog het vlees met keukenpapier( anders wordt het niet bruin). Bak ze met een paar stukjes tegelijk in de hete olie tot ze aan alle kanten bruin zijn. Doe ze bij het spek.


1 wortel ( in plakjes of reepjes)
1 ui.

Laat in hetzelfde vet de groente lichtbruin worden. Verwijder daarna het vet.

1 Theelepel zout
snuf peper
2 eetlepe;s bloem


Doe het vlees in de kasserol met het spek en schud het om met wat peper en zout. Strooi de bloem erover en schud het nog eens om. Het vlees moet met de bloem worden bedekt.
Zet de kasserol 4 min. in het midden van de voorverwarmde oven, schud het vlees om en zet het nog eens 5 min. in het midden van de oven terug. ( het vlees heeft nu een bruin korstje gekregen door de bloem)
( draai de oventhermostaat terug tot 165)


1 fles volle jonge wijn
( mag een van de wijnen zijn de u bij de maaltijd zou drinken)
1-3/4 l. bruine fond of runder bouillon
2 teentjes knoflook
1 eetlepel tomaten puree
1/2 theelepel tijm
1 laurierblad ( verkruimeld0
het geblancheerde spekzwoerd

18-24 witte uitjes
( in de fond gesmoord)( zie blz 686)
500 g champignons
( in vieren gesneden en gebakken in boter. blz. 614)


Doe de wijn in de kasserol en zoveel fond of bouillon dat het vlees net onder staat. Doe dan de tomatenpuree, de knoflook, de kruiden en het spekzwoerd erbij en breng op het vuur tegen de kook aan.Doe het deksel op de pan en zet hem op de onderste helft van de oven. Regel de warmte zo dat het 2,5-3 uur langzaam suddert. Het vlees is gaar als u er met een vork gemakkelijk in kunt prikken.

Bereid de champignons en de uitjes voor terwijl het vlees in de oven staat en zet ze apart. Wanneer het vlees zacht en gaar is, de inhoud van de kasserol in een zeef op een steelpan storten. Veeg de kasserol schoon en leg het vlees en het spek terug. Spreid de uitjes en de champignons over het vlees. Schep het vet van de saus en laat hem een paar minuten langzaam sudderen.=, terwijl u ook de rest van het vet verwijdert. U hebt nu circa 6 dl licht gebonden saus, dik genoeg om aan een lepel te blijven hangen. Als hij te dun is, kook hem dan op hoog vuur wat in; als hij te dik is, roer er dan een paar eetlepels fond of bouillon doorheen.
Op smaak afmaken en over het vlees en de groeten schenken.

Tot zover kunt u dit gerecht van te voren klaarmaken.

Takjes peterselie.


Decoreer het vlees met de peterselie.

Bon appetit.

Wat er gebeurde.:
Vandaag heb ik besloten om de recepten niet helemaal uit te typen, want uiteindelijk staan die in Julia Child's boek "de kunst van het koken".
Ik vertel op welke bladzijde je het recept kunt vinden en wat mijn bevindingen zijn wanneer ik het uitgeprobeerd heb.
De morgen begon heel vreemd.We hadden Els, Aad , Herman en Wilma uitgenodigd om mee te eten . Gisteren had ik de boeuf gemaakt, dus daar moest ik niet veel meer aan doen. De peertjes waren al gestoofd en er moest alleen nog de crème caramel gemaakt worden.Maar.....er gebeuren wel eens onverwachtte zaken,begin dan ook nooit te laat.
Waar het aan ligt weet ik niet, waarschijnlijk komt het door de vele regen die gevallen is, maar wij hebben een echte muizenplaag. Nee, dat is het goed woord niet, er zaten er 2 in de kelder en die zitten daar nu niet meer omdat ik ze gevangen heb met een klem. Dat heeft dagen geduurd, maar de aanhouder wint.
Nu komt er een heel naar verhaal....2 dagen geleden wilde ik de stroop in het keukenkastje pakken en ik ontdekte dat de dop eraf was. Wat raar. De dop lag er niet naast maar was tot fijne splintertjes plastic gebeten of geknaagd.
Ik pak het flesje op en keek eens goed.....het leek wel of er iets in zat. Een staart...het zal toch niet waar zijn !!! Ik draaide het flesje nog eens om en achter het etiket zie ik een paar ogen naar mij staren. Niet te geloven, het muisje had zich verdronken in de stroop. Je moet er niet aan denken.Goed, alles weer weggesmeten, schoongemaakt en een blikkend keukenkastje heb ik er weer voor terug.
Maar vanmorgen, hoe bestaat het, ik trek het kastje open en een verdieping hoger zat een wit muisje. Nou, het was grijs, maar was bestoven met custardpoeder. Hij kon niet wegkomen , want dan moest hij een verdieping naar omlaag kruipen. Ik riep mijn man, die nog in bed lag. "Kom snel"...ik riep hem wel 3 keer en eindelijk stond hij op zijn blote voeten naast me. Alle twee in de ochtendjas schaapachtig in een keukenkastje kijkend.' Wat moet ik zien', vroeg hij nog. 'Daar.....zie je die muis niet', vroeg ik ongelovig. 'Ja en?'.'Die moeten we levend vangen', zei ik enigszins dringend. 'Hier, een handdoek, gooi hem erover en je hebt hem'.Nou, hij gooide hem erover en deinsde vervolgens een meter achteruit. Het muisje zag zijn kans en "hop"sprong uit het kastje en verdween onder de afwasmachine, waar hij nu nog zit.Tenminste, dat denk ik. Helaas heb ik weer een klem moeten zetten, want je wil niet weten wat een troep dat het wordt.

Goed, dat was dat. Nu moest ik nog de crème karamel maken. Benodigdheden : 15 suikerklontjes,
0,5 l melk.
80 g poedersuiker
en 6 bakjes waar je ze in doet.
Ik begon met de suikerklontjes te smelten, toen schoot me te binnen dat de bakjes niet ingeboterd waren, vlug boter smelten en de bakjes met een kwastje invetten.
Ondertussen was de karamel te donker. Kreeg het niet meer goed, probeerde er water bij te doen, met het resultaat dat hij stolde en weer zacht werd met brokken.
Weg ermee. maar dat spul is gloeiend.In een aluminiumfolie was de beste oplossing. De pan weer schoon gekregen en opnieuw begonnen. Nu kreeg ik 3 bodempjes uit 18 klontjes. Drie schaaltjes waren klaar. Weer 15 klontjes voor de andere 3. Nou, de stress was al volop aanwezig. OK...de bodempjes van de laatste 2 waren niet erg egaal, maar ze smelten toch weer in de oven en dan lost dat probleem zichzelf op.
Dan de eieren geklopt en de melk met de poedersuiker bijna aan de kook gebracht. Langzaam bij de eieren gedaan en klaar was Kees. Wel wat slap allemaal, maar ja, dat zou wel vaster worden later in de koelkast.
Dan zette ik ze op de bakplaat van de oven en die plaat moest onder water staan tot de helft van de bakjes. Jeetje, de plaat was krom en liep zo vanachter over. Alle bakjes er weer uit en in 1 hoge schaal gezet. 2 Blaren op mijn vingers natuurlijk. Dan moest de schaal met water eruit. Klets....alles op de bodem van de oven. Nou, uiteindelijk staan ze erin. Na 3 kwartier en toch nog maar 5 min. langer heb ik ze eruit gehaald. Voelen echter veel te slap aan. Ik ben onder de douche gegaan, met de hond gaan wandelen en nu staan ze in de koelkast. Maar ik ga nog maar even naar de winkel om te kijken of er daar kant en klare crème caramels te vinden zijn( voor de zekerheid).

Eind goed al goed......het was heerlijk, vooral de boeuf à la Bourguignonne. Heerlijkkkkk. De erwten en worteltjes waren er prima bij. de kazen tussendoor waren ook zalig en het toetje een gedicht. Adrie had lekkere stoofpeertjes in wijn klaargemaakt en daar een heerlijke saus bij gemaakt van perenmoes en het aftreksel van de gekookte wijn met steranijs.
Tja, de crème caramel kwam uit de winkel. Of de crème kwam uit de winkel en de caramel hebben we zelf gemaakt. Hij bleef vloeibaar door er boter en wat water door te roeren op het vuur.
Dan koffie met zelfgemaakte langevingers als afsluiting.

Helaas merkte ik op het eind dat er achter het aanrecht een lek ontstond en het water niet de afvoer in liep maar onder het aanrecht kletterde. Nou, dat lossen we morgen wel weer op. Het was een echte kookdag en nu ga ik zitten . Toch wel wat opgestoken uit Julia's kookboek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten