donderdag 25 november 2010

Koekjes













]a....een nieuwe aanwinst.De koekjes knijper. Mooi hè. Bij Bianca Bonte gekocht. Het zier er goed uit. Heel veel "vormpjes" .Met een kneep komt er zomaar een koekje uit. Moet wel nog gebakken worden natuurlijk.
Nee, geen foto's nog van het resultaat. Het bleek toch lastiger dan gedacht.De uitleg erbij was voor mij echt te sumier en welk deeg erin moest was volgens mij niet goed.Maar wie ben ik omdat te zeggen.Ik heb het gewoon niet goed gedaan. Ik had geen zin om dit meteen aan mijn man te laten zien want ik wilde eerst resultaat. Het begon al slecht omdat ik hem niet open kreeg. Na 10 minuten had ik hem los. Dan het koekjesdeeg. In de bijsluiter stond wel de samenstelling, maar ik had het idee dat het niks werd. De boter moest warm zijn en ik denk dat het nooit de bedoeling kon zijn.
Hoe dan ook. Het is echt niets geworden.De knijper is prachtig en goed, maar het deeg deugde niet. Smaakte ook naar niets.
Ik ben nog even op internet gaan zoeken en daar vond ik meer uitleg. Je moet spritsdeeg maken. Dat doe ik nog eens over.
Het grappige van het verhaal is datik de machine had gefotografeerd. Deze foto dus. Adrie kwam thuis en ik had alles opgeruimd en de knijper stond in de kelder.
Ondertussen had ik wel nog lange vingers gebakken, omdat ik toch enig resultaat wilde hebben van al die verloren uren.
Terwijl Adrie zat te wachten op het eten keek hij even naar de foto's in het toestel en toen zag hij het natuurlijk.Ik had het deeg ingewikkeld in plasticfolie en in de diepvries gelegd. Kon ik er toch nog plakjes van snijden .
Nou, natuurlijk zijn we toen samen de knijper gaan uitproberen en hij wist meteen hoe het werkte. Het ging zowaar meteen redelijk goed, maar het deeg was te plakkerig.





Hier zie je onze pogingen. Verder wil ik er nu niets meer over zeggen, want het was een middag van afwassen en afwassen en niet veel bereikt. Doen we over en hier volgt alvast het sprits-beslag.


300 gram patentbloem,
240 gram boter of margarine,
135 gram witte basterdsuiker,
30 gram eierstruif,
6 gram citroenrasp en
4.5 gram zout.

Leg de ingrediënten klaar: de bloem en het zout gezeefd,
de suiker klontvrij gemaakt met daarbij de citroenrasp.
Het eierstruif in een kommetje en de boter/margarine midden op de werkbank.

Handen wassen !! Leg nu de 5 vingers van de "wrijfhand" tegen elkaar en leg in die hand een rauw ei.
Daardoor wordt de hand gevormd tot een kuiltje.
Neem het ei weg en houdt de hand in de komvorm en begin daarmee de boter/margarine glad te wrijven.
Door de warmte van de hand en het wrijven wordt deze zacht en zalvig.

Als de vetstof door het wrijven smeuïg is geworden, wordt de klontvrije basterdsuiker in 3 of 4 gedeelten er door gewreven.
Dan wordt het eierstruif toegevoegd en ook weggewerkt in het boter/suikermengsel.
Als er een homogeen produkt is ontstaan wordt de bloem met kleine beetjes tegelijk toegevoegd en weggewreven in de boter.
Daardoor wordt het deeg steeds steviger maar door de wrijvende beweging en de handwarmte slapt het deeg weer af.

De eiwitten in de bloem (de gluten) vormen zich met het vocht waardoor die stevigte ontstaat maar door de wrijftechniek gaan die gluten direct weer kapot en dat geeft na het bakken het zanderige effect aan de sprits.

Houd een krabbertje gereed in de linkerhand om te voorkomen dat de hele werkbank wordt volgesmeerd met spritsdeeg !!!

Als dan alle bloem goed is verwerkt en een spuitbaar deeg is ontstaan, kun je de spuitzak vullen en de rozetten, de zigzagjes en andere vormen mooi symetrisch op de licht ingevette plaat spuiten.
Gebruik daarvoor een kartelspuit met 8 tanden en 13 mm doorsnee en vul de spuitzak maar voor 1/3 deel.
Een te volle spuitzak kost berenkracht terwijl de boter uit het deeg geknepen wordt.
De spuitzak dus minstens 3 x vullen !!!

Bak de koekjes af op 175 graden en bij een goede spuittechniek komen er 11 koekjes uit 100 gram deeg.

Als het deeg te stijf wordt om te spuiten, kun je het opnieuw opwrijven op de bank want door de handwarmte wordt de boter weer soepel.
Eventueel kun je een eetlepel water toevoegen.

Nog een opmerking.

Bij het verwerken van "vetstof" kom je bij het glad wrijven van boter GEEN klontjes tegen terwijl veel margarines WEL klontjes bevatten.
Druk deze klontjes plat op de werkbank want het deeg moet egaal en homogeen zijn.
Klontjes zijn een ongemengd concentraat van vet.
Daardoor verandert de samenstelling van het overblijvende deegdeel.

Koekjes bakken is banketbakkerswerk DUS !!! weeg alle ingrediënten secuur af !!
Ook de eierstruif !!!!

De symetrie op de bakplaat bevordert gelijkmatige warmtecirculatie waardoor gelijkmatig gekleurde koekjes ontstaan !!!








Het is nu de volgende dag en ik ben er nog eens aan begonnen. De tweede was veelbelovend. Ik heb er een circel om gezet.
Daarna soms goed dan weer slecht.
Uiteindelijk heb ik ze in de oven gezet van 175 graden.maar je ziet wat er gebeurde.



Misschien hadden ze eerst nog eens in de koelkast gemoeten, of de ovenhad niet op 175moeten staan maar op 190.
Tot nu toe zijn alle recepten die ik vind niet eenduidig.
Ik zal het zelf moeten uitvogelen.
Maar ze zijn wel erg lekker.





Je kan ook hartjes maken en wanneer je goed kijkt zie je deze toch terug helemaal boven op de stapel.

Doe dit nog maar niet na, het behoeft nog enig onderzoek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten