vrijdag 19 november 2010

Borstplaat en fondant mislukkingen

Blz. 853

2,5 dl water
3 eetlepels glucosesiroop ( bij de bakker te koop of in een herica groothandel)
600 g suiker.

Marmeren plaat 40-60 cm
pan met dikke bodem met deksel (2liter)

......stoppppppp !
Het is al muslukt. Ik dacht dat ik borstplaat ging maken, maar zoch naar het recept van fondant.Borstplaat is geen fondant. Daar ben ik na een hele middag zoeken achter gekomen.

Zo is deze dag verlopen. In plaats van lekker in de keuken knutselen verging het mij zo.
Het werd een dag van Sinterklaas achtervolgen tijdens de intocht van IJzendijke. Ik moet zorgen dat de foto's op de website van IJzendijke komen, dus dan moet je er voor gaan. Tegen 11 uur was het achter de rug en kon ik achter glucosesiroop gaan. Ben naar Oostburg gereden, daar zijn enkele bakkers en er is de keukenspeciaalzaak van Bianca Bonte.
Ik heb tussen de taartvormen en de mooie pannen een heerlijke kop koffie gekregen en een super lekker stuk taart.Ondertussen zocht ik in verschillende mooie boeken naar de beruchte glucosesiroop, fondant en borstplaat. Ben naar huis gegaan met een prachtig boek over "bakken".








Ik wist dat borstplaat er niet in stond. Maar ben er toch aan begonnen . Borstplaat wordt nl gemaakt van boter, slagroom en suiker en vanille suiker. Het was de truc dat de suiker totaal opgelost moet zijn. Dat lukte niet. Heb hem wel 3 maal terug in de pan gegeten. iets meer slagroom erbij. Ja...toen loste de suiker helemaal opmaar kreeg ik de bortplaat niet meer hard. Heb het opgegeven voor vandaag en de hele handel in de prullebak gegooid. Het was wel lekker, maar al die suiker ga ik toch niet opeten.
Meteen de volgende dag een Elzasser appeltaart gebakken uit het nieuwe boek en......gelukt natuurlijk. Met zo'n uitleg kan h niet mis gaan.
Maar ik was wel een beetje van de kook vandaag. Een beetje te veel van het goede met dat Sinterklaas feest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten