dinsdag 28 december 2010

Nonnevotten voor Oudjaar





Nonnevotten met Oudejaar is een goede oplossing voor de mensen die geen oliebollen willen of lusten.
Deze Limburgse lekkernij eet men normaliter met carnaval. Dan worden ze ook verkocht. Verder door het jaar nooit. Nonnevotten zijn gefrituurde zoete broodjes met een knoop erin. De naam zou duiden op het habijt van nonnen, die op hun rug een strik droegen.



Maar mijn moeder en ik bakten ze ook met nieuwjaar. Veel minder caloriën en luchtig en knapperig en je kan er echt wel tig van eten .


Ik herinner me nog dat we er wel 60 stuks gedraaid hadden en bemerkten dat we het zout vergeten waren toen we de eersten gebakken hadden. Ik wilde niet meer opnieuw beginnen, maar zij pakte alles beet , maakte er een grote bal van en daar begonnen we weer opnieuw.
Daarom wil ik dit ook op dit blog zetten.Er komen veel herinneringen boven bij dit recept.

Oma, de vrouw met de hoed, maakte ze ook en wij, de kleinkinderen brachten ze dan naar de kennissen of goede en dierbare klanten.Opa en oma hadden een Electrolux en Miele zaak in Heerlen naast het Grand Hotel.Ze had een heel druk leven maar maakte alles zelf .

We hebben nodig voor 25 nonnevotten.

500 gram bloem
40 gram witte basterdsuiker
25 gram gist
1/5 liter melk
125 gram boter
frituurvet
poedersuiker
zout




Doe de bloem met het zout en de suiker in een kom en maak in het midden een kuiltje. Los de gist op in de lauwwarme melk en giet dit mengsel in het kuiltje. Smelt de boter, maar laat deze niet warm worden. Giet de boter in het kuiltje en kneed alles tot een soepel deeg. Laat het deeg 1 uur rijzen en kneed het nog eens door. Maak er, met 2 handen, rolletjes van en leg deze in een knoop. Laat de nonnenvotten nog 20 minuten rijzen. Verhit frituurvet tot 180 graden C. en bak de nonnenvotten hierin bruin. Wentel ze, wanneer ze nog warm zijn, door suiker. Eet ze warm of koud.

Bon apetit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten