maandag 13 december 2010

Omgekeerde perentaart/tarte tatin




Er zijn ook mensen die kunnen bakken zonder recept. Meestal zijn het mannen. Ze weten op het gevoel wat de hoeveelheden moeten zijn. Gisteren kreeg ik een mailtje van iemand uit de internet fotoclub die een heerlijke omgekeerde perentaart kan maken op het gevoel. Ik heb er toch tussen haakjes wat hoeveelheden bijgezet.( typisch voor een vrouw)Ik heb hem zelf ook gemaakt, maar wel even gekeken hoevel bloem en suiker dat ik nodig had. Ik vind het zo lief dat hij dit helemaal heeft opgeschreven terwijl hij zelf geen recept gebruikt.
Het is echt een stoere taart. Zou heel goed met Kerst smaken, want hij is licht en luchtig.



Dit is zijn OMSCHRIJVING:

De perentaart:
Deeg van bloem (250g), boter (170 g koud), (snuifje) bakpoeder, (100g) gsuiker. Kneden, zal wel te dik zijn, beetje water erbij tot een lekker kneedbare substantie. Niet te lang kneden, maak bal, zet poosje weg.
Keramiek taart-/quichevorm. Suiker op de bodem onder gril in oven. De gebrande suiker heeft de neiging niet uit te vloeien in de ingevette vorm (er blijven droge plekken) dan meer suiker op de open plekken strooien, dat ook laten smelten.



Twee grote peren in achten met de punten naar binnen in een cirkel leggen (het lijkt wel een bloem zei de buurvrouw bij de voor-vorige taart). Kaneel, kardemon, citroenrasp of andere dingen die je erbij kunt bedenken (niet alles tegelijk). Weer wat suiker, als je bang bent dat de peren te veel vocht los zullen laten, wat custardpoeder (of allesbinder) over de peren strooien.
Deeg uitrollen tot iets groter dan de vorm, op de vulling leggen, randen instoppen.
Oven tweehonderd graden (tot ie gaar is zeg ik altijd) ergens tussen 20 en 35 minuten.
Beetje af laten koelen, niet helemaal, plank (schotel, pizzaplaat) erop, omdraaien. Als het niet goed lukt is de smaak niet minder.
Maar het oog komt dan tekort.





Ik werk graag , nu ik er nog niet zo bedreven in ben, met wat meer deeg. Vandaar die grotere hoeveelheden. Ik heb dan ook meestal deeg over. Verzamel dit en leg het goed verpakt in de koelkast. komt misschien nog van pas. Wat ik ook nog wil zeggen....wanneer je het deeg uitrolt,bestrooi dan het werkblad goed met bloem. Dan is het opnemen van het deeg ( rol het over de deegroller en werk met een deegschraper om dat goed te kunnen doen)Heb je nog een ouderwetse roller met 2 handvaten , dan merk je al vlug dat die te smal zijn . In de keukenspeciaalzaak hebben ze hele brede rollers. Dan is het helemaal een fluitje van een cent.

Bon appetit.

1 opmerking:

  1. Schitterende mannen-beschrijving...was alles maar zo makkelijk in het leven.
    Hmm, dat zou ik dan misschien ook eens kunnen proberen! Wie weet!

    BeantwoordenVerwijderen