zaterdag 4 december 2010

Crème brûlée en andere keuken avonturen.












Ha ha.....Jasper lijkt ook wel op crème brûlée.Druk maar op de foto, dan zie je hem beter. Overal stuifsneeuw dat meteen ijs werd en dat hij niet van zich af kreeg. Jasper werd er eerst vrolijk van, maar probeerde de sneeuw van zich af te schudden. Toen het niet ging maakte hij een huil geluidje.
We zijn meteen naar de auto terug gelopen en hij voorop.
Dat vond hij niets.
Nu moet ik eerst eens even vertellen wat er vandaag alemaal zou gebeuren en wat er gebeurde.


Allereerst woedde er een sneeuwstorm buiten en durfde Sinterklaas het niet aan om zich door mij te laten fotograferen in de sneeuw op zijn paard. Dat was jammer. Ik zag al geweldige shots van een door sneeuw gegeselde Sint die als ijsman door het onherbergzame boerenverdriet zo opdoemen uit de mist.Dit is hem echt.De Sint uit IJzendijke. Ik had hem al gefotografeerd in het donker, maar zonder sneeuw. Dus de sneeuw heb ik gefotoshopt.




Maar ik zou vandaag koken voor mijn zus en haar vriend Aad dus daar moest ik allereerst voor zorgen.Dit is het menu:
Gemarineerd varkensvlees met wittekool
Crème brûlée
appeltaart toe.

Het vlees had ik al eens gemaakt, maar toen gebruikte ik karbonades en dat kan ook mits ze heel dik zijn. Nu had ik een groot stuk vlees van meer dan 1 Kg.
Ik begon al tegen 8 uur met de crèmes omdat ik nog dacht dat Sinterklaas zou bellen.
Toen ze in de oven stonden belde hij om te zeggen dat hij zich niet op dat gladijs zou begeven.
Goed. Na 5 kwartier konden de crèmes eruit en ze waren niet opgezwollen maar ingezakt en onder de vaste bovenlaag was het nog super dun.
Komt wel goed in de koelkast,dacht ik.
Daarna ben ik een prachtige braadpan gaan kopen bij Bianca Bonte, de keukenspeciaalzaak.
Ook nog 2 keukenringen gehaald. Misschien maakt Adrie daar wat in vandaag.
Dan met Jasper door de sneeuwstorm gelopen, maar dat was te erg.




Vlug terug naar huis waar ik de boel opruimde en aan het vlees begon.
Heerlijk in die braadpan. Mooie pannen maken het koken een genot totdat......ik de braadslee in de oven wil zetten en bemerk dat de oven op grillen stond.
Dat betekende.....NEE.....dat de crèmes gegrild waren en....de appeltaart van gisteren ook. Woehaaaaa !!!! Om door de grond te zakken. Dan heeft die ook een zachte ongebakken bodem. Van boven ziet hij er prachtig uit, kijk maar naar "appeltaart".
Niet treuren, een echte chef gaat verder want het vlees moet erin.
Tegen 5 uur kwam Adrie en hij verklaarde de appeltaart voor zeer eetbaar en de crème brûlée voor in de vuilnisbak.
Die moesten opnieuw.


Hij heeft ze opnieuw gemaakt en zodra het vlees en de kool uit de oven kwam gingen de crèmes erin en dan snel afkoelen. Moest kunnen.
En zo geschiede. De kool met het gemarineerde vlees was heerlijk en ging tot de laatste kruimel op.
Daarna wat gekletst en kookboeken bekeken en ondertussen waren de crèmes afgekoeld en had Adrie een bord opgemaakt met een stukje appeltaart, een kommetje crème brûlée en een bolletje ijs met een sausje van de gekookte appeltjes van de taart.
Heeeeerlijk. Weer was Adrie de reddende engel.
















Hier volgt het recept van de crème brûlée.

Voor 6 personen.

8 eidooiers
6 dl slagroom
80 g fijne cristal suiker
4 eetlepels poedersuiker voor
het carameliseren.

Verwarm de oven voor tot 100 graden.

Klop de eidooiers en de suiker door elkaar in een grote kom.

Verwarm de slagroom in een pan op zacht vuur . Schenk deze, zodra hij begint te koken bij de geklopte eieren en roer deze door elkaar.

Verdeel het mengsel over 6ondiepe bakjes en zet ze in een ovenslee . Schenk de schaal halfvol wateren laat ze zo au bain-marie 1.15 uur bakken.

Laat ze dan afkoelen en zet ze nog 2 uur in de koelkast.

Bestrooi ze dan met poedersuiker en laat ze vervolgens carameliseren door er met een brander overheen te gaan.
Heb je die niet, zet ze dan onder de gril. Maar dan kunnen ze weer vloeibaar worden , dus dan moeten ze wel in een bak met koud water.Het beste is dus met een brandertje dat je in iedere speciaalzaak kan kopen. Het gaat ook met een ander gasbrandertje.
Leuk idee om te vragen voor Kerst.

Bon apetit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten