dinsdag 10 januari 2012

Het nieuwe bakboek van Cees Holtkamp




Hoera, het bakboek van Cees Holtkamp uit Amsterdam is binnen . Gappig dat er alleen 1 kroket op het omslag staat. Maar tout Amsterdam eet zijn kroketten. Als voorgerecht of als snack .Ga een café binnen en daar staan de kroketten van Holtkamp op de kaart. Maar natuurlijk is de pattiserie ook heel erg goed. In het week-end haal je wat lekkers bij Holtkamp. Jammer dat ik daar niet woon, dus maak ik het zelf. Vergt natuurlijk veel oefening en daar word je weer te zwaar van. Het blijft wikken en wegen. Maar dat doet Dhr. Holtkamp ook. Hij weegt letterlijk alles. Maar het boek was nog geen 2 uur binnen of de soesjes lagen al op het aanrecht te pronken. Gelukkig, want eerder was dit recept mislukt.Het was toen ook zijn recept maar ik had het alleen gezien op Youtube. Maar nu is het redelijk gelukt. Mocht nog iets langer nagaren toen de oven al uit was.
Ze zakten ook na enige tijd iets in. Alleen die bleke soesjes deden dat. Dus iets laten nagaren in de reeds uitgaande oven.








Nu heb ik al eerder met veel succes soesjes gemaakt, maar deze worden weer totaal anders gemaakt.
En het verschil zit hem in de hoeveelheid water/melk.Het vorige recept van Julia Child was met 1,2 liter water en 4 eetlepels boter.

Het recept van Dhr. Holtkamp is:
100 g roomboter
100 g melk
100 g water
100 g bloem
4 eieren
mespuntje zout
( en ik deed er een beetje suiker door)


De oven voorverwarmen op 200 graden
Breng dan de melk met de boter en het zout aan de kook.
Haal de pan van het vuur en doe er in een keer de bloem bij. Roer goed door met een houten lepel op het vuur. Dit moet 1 a 2 min doorkoken , zodat het kan garen.
Dan van het vuur af een voor een de eieren erdoor. laat ieder ei eerst opgenomen worden. Ik had er aan 3 genoeg, dacht ik.
Vul de spuitzak met beslag en spuit kleine bolletjes op de met bakpapier belegde bakplaat. Die kleine soesjes van 10 graam zijn in 20 min goed. Denk je dat ze niet allemaal even bruin zijn, dan draai je de plaat en laat je ze nog 5 min. in de oven staan terwijl hij uitgaat.
Dit laatste is mijn eigen idee.

Je kunt de soezen goed bewaren in een plastic zak in de diepvries. Je kunt ze vullen met slagroom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten