vrijdag 15 oktober 2010

Pommes de terre Anna




Daar gaan we dan.Het eerste recept dat ik ga maken uit het prachtige dikke kookboek van Julia Child heeft de mooie naam "Pommes de terre Anna". Dat leek me een goed recept om dit kooklog te beginnen. Ik houd van schrijven en mijn goede vriendin Anna uit Zwolle is schrijfster en zij stimuleert mij enorm. Daarom leek het mij leuk om met een gerecht te beginnen met haar naam.

Het is een aardappelgerecht dat er uitziet als een taart. Wanneer hij uit de pan komt wordt hij omgedraaid en is de bodem opeens de bovenste laag van de taart. Hij bestaat uit aardappelschijfjes die in de oven gebakken worden en wanneer hij na ongeveer 45 min. klaar is geurt hij naar aardappelen en boter. De dunne plakjes aardappelen gaan in lagen in de pan,in een bad van geklaarde boter, in de oven tot er een korst op zit die stevig genoeg is om de taart te storten zonder dat hij uit elkaar valt.De tegenstelling tussen de krokante knapperige buitenkant en de boterzachte binnenkant is uniek voor een aardappelgerecht. Het gerecht stamt uit de tijd van Napoleon 3 in de helft van de 19 de eeuw en zoals zoveel gerechten uit die tijd, werd het vernoemd naar een van de grande cocottes uit die periode, schrijft Julia Child.

Dit hebben we nodig: een zware pan die overal gelijk warm wordt.Een gewone giedijzeren pan met een korte steel en een deksel is het beste voor dit gerecht.
Dan voor 6 personen 1,5 Kg aardappelen en 250 gram boter. Deze boter moet geklaard worden.Dan nog een pan bij de hand om de aardappelen mee aan te drukken.
Zout en peper .



Zet de oven aan en verwarm voor op 220 graden. Die de boter in een steelpannetje en verwarm op een matige temperatuur.Laat de melkachtige resten bezinken en schenk de geklaarde boter af.
Schil dan de aardappelen mooi glad en snijd ze in gelijke plakjes.Niet te dik, niet te dun en dep ze af met keukenpapier. Niet wassen want het zetmeel in de aardappel zorgt ervoor dat de plakjes beter tegen elkaar blijven zitten.

Schenk dan een laagje geklaarde boter in de pan van een halve cm. Laat de boter heel langzaam heet worden.Leg in het midden een schijfje en leg ze dan dakpansgewijs rond dit schijfje. Het volgende rondje in tegengestelde richting en zo legt u de hele bodem vol. Schenk dan weer wat boter op die laag en doe er wat peper en zout op.
Ga dan op dezelfde manier te werk bij de volgende laag.Pak dan een andere pan waar je de bodem van invet en druk de aardappellaagjes goed aan. Ga zo verder tot je de pan zo vol hebt als je zelf wilt.Weer goed aandrukken en dan de deksel op de pan doen.


Probeer in het midden de aardappels iets hoger te leggen omdat tijdens het bakken het daar iets inzakt.

Zet dan de pan met deksel 20 minuten in de oven. Dan weer de pan eruit, deksel eraf en de aardappels nog eens aandrukken. Zet hem weer terug in de oven, maar nu zonder deksel Weer 20 minuten. Kijk op het einde van de totale 40 minuten of de taart stevig genoeg is. Of er een krokante korst op staat.
Dan is hij klaar en kan uit de oven. Ik heb toen de nog aanwezige boter met een lepel eraf geschept. Je kan ook proberen het af te gieten, maar dat ging bij mij niet. Dan een plat bord omgekeerd op de pan leggen en het geheel omkeren.
En het taartje is klaar. Bij mij is het gelukt. Ik had maar 3 laagjes gemaakt, anders was het wat erg veel voor 2 personen.

het eerste recept is gelukt en zag er heel leuk uit. De kop is eraf.
Ik zou zeggen.....probeer het ook eens. Het was ook nog eens erg lekker en zeker niet zwaar. Ik had er peultjes en een karbonade bij gemaakt.Is ook heel lekker bij wild.
Bon appetit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten