maandag 25 oktober 2010

Poires au gratin(gegratineerde peren met bitterkoekjes)



Verwarm de oven voor tot 200 graden.

We hebben nodig:
1 kg rijpe peren
2 eetlepels boter
ovenschaal van 20 cm doorsnee en 5 cm diep
met beter ingevet.

4 eetlepels droge witte wijn of perensap uit blik
3-4 abrikozen door de zeef gewreven

75 g verkruimelde bitterkoekjes
3 eetlepels boter.

Schil de peren, snijd ze in vieren en haal de klokhuizen eruit.Snijd de partjes in de lengte in plakken van 1 cm dik.Leg ze overlappend in lagen in de ovenschaal.

Roer de wijn of het perensap en de abrikozenpuree door elkaar en giet het mengsel over de peren.

Strooi de verkruimelde bitterkoekjes over de peren en verdeel er de klontjes boter over.Bak de peren 20-30 min. tot ze lichtbruin beginnen te worden. Warm of koud opdienen.

Bon appetit.

















Wat er gebeurde.

Het was eenvoudig maar heerlijk. Alleen had ik zeer plakkerige bitterkoekjes die niet te verkruimelen waren. Nu zie je wat grote brokjes liggen. De oven op 200 graden maakt ook dat de bitterkoekjes snel iets te donker worden.
Oppassen dus.
Ik deed er wel een bolletje ijs bij.

Het verhaal van de kelder met de muis is nog niet ten einde. De muis eet vrolijk van de kaas en de paté en de klem slaat niet dicht. Wanneer ik de klem op pak vliegt hij een halve meter de lucht in. Enfin, nu staan er 2. Ik weet dat dit dieronvriendelijk is, maar hij kan daar niet blijven.
Ieder uur kijk ik van boven naar beneden of het gebeurd is, maar niks hoor.
Hij knabbelt nog een beetje door.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten