zaterdag 8 januari 2011

Eiwit kloppen voor o.a.amandelkoekjes of meringue.













Ja......dat ziet er gezellig uit.Maar helaas is dat het plaatje uit het bakboek.
Omdat ik het gevecht met het eiwit kloppen beu ben en een mooi koekje wil bakken
ben ik naar de Kookwinkel van Bianca Bonte gegaan en heb ik daar een mooie koperen eiwitklop kom gekocht.
Super mooi. Ook heb ik een recept gekregen over het kloppen.
Dat ga ik hier schrijven.









De mijne zagen n.l. zo uit.





Basisrecept: baiser beslag.
Het gaat hier over het stijf kloppen van het eiwit.

4 eiwitten
125 g fijne suiker
100 g gezeefde poedersuiker
15 g maiszetmail

Met de garde:

Neem een lichte garde met dunne draden.
Doe het eiwit in een vetvrije kom. Maak hem anders even extra schoon door met een citroen erdoor te gaan.
Klop het eiwit eerst op zonder suiker op met de garde.
Klop dan door totdat het eiwit luchtig en wit is en dat het pieken maakt op de garde.
Doe er dan 100 g suiker langzaam en onder voortdurend roeren bij.
Voeg daarna de rest van de suiker en de poedersuiker toe.
Meng dan het maiszetmeel erdoor.
Wanneer het eiwit nu heel stijf is, dan kan je het in de spuitzak doen.





Omdat het mij niet goed lukt heb ik een koperen bowl gekocht vandaag.

Dit lees ik erover op internet.

Het kiezen van het juiste bekken is bij de opslag zeer belangrijk. Plastic kan microscopische vetresten bevatten, aluminium kan een grijze kleur afgeven. Vroeger werden koperen bekkens gebruikt. Toen Henri-Paul Pellaprat er in 1936 over schreef, werd het allang gebruikt. Waarom zou koper zoveel beter zijn ? In eiwit zitten verschillende proteïnes, zes om precies te zijn. Eén hiervan is de conalbumine, een proteïne die de eigenschap heeft, metal-ionen aan zich te binden. Het gevolg is een geler schuim met een sterke ketenstructuur, dus stabieler.



De eiwitten zijn prachtig stijf geworden de eerste keer. Heerlijk. Nooit meer mislukte koekjes.

Met de mixer.

Begin op de laagste stand te mixen. Dan langzaam het toerental verhogen.
Wanneer het eiwit drie maal het volume heeft gekregen ga je weer over op een langzamer toerental en doe je voorzichtig de suiker erbij.Daarna nog doorkloppen op de middelste stand.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten