zondag 30 oktober 2011

Stoofperen






Het is 2011 en het is een goed peren jaar. Nog nooit had ik zulke grote stoofperen. En zulke mooie.Ze rijpen lang aan de boom, want het het heel erg zacht weer met bijna geen wind. Vandaag was het ook weer een vochtige maar windstille warme zondag. De handperen zijn al geplukt of naar beneden gevallen tussen de varens, waar Jasper ze weer opraapt en ook opeet.
Jasper is de labrador.




Nu heb ik een recept gevonden om de peren te stoven en ik heb mijn eigen gedachten erdoor gedaan.
Hier volgt het recept voor 12 peren die ik in een grote pan ga doen.Maar eerst deed ik 1500 ml water in de pan.
Daarin
400 g suiker en 200 g bruine suiker
sap van 1 citroen
1 kaneelstokje
2 vanillestokjes in de lengte doormidden gesneden
4 kruidnagels
1 steranijs

Verhit de suiker met 1500 ml water al roerend op laag vuur en blijf roeren tot de suiker is opgelost. Laat de siroop aan de kook komen en voeg de citroensap , de kaneel kruidnagel en de vanillestokjes toe.

Schil de peren , maar laat de steeltjes zitten.Wanneer de peren zacht zijn ( pocheren heet dit) ongeveer na 1 of 2 uur, leg ze dan in een schaal en laat het vocht nog iets inkoken.
Daarna het vocht over het peertje gieten, wat slagroom erbij en smullen maar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten