maandag 22 augustus 2011

Sprits


Ik zag in de Seasons enkele leuke recepten. Dit is er een van. Sprits maken.Oorspronkelijk komt dit heerlijke koekje uit Duitsland. Daar noemen ze het koekje "Spritzkuchen"dat gespoten koekje betekend.In de 17 de eeuw werd hij ook al in Utrecht gebakken.Het Utrechtse recept ga ik hier noteren en maken.

Als eerste moet je wel zorgen voor een grote spuitzak en ook een grote spuitmond met richels erin.
Jammer genoeg had ik een klein mondstuk in huis en moest het doen met een rond mondstuk.
De sprits zien er dus wat gladjes uit.

Hier volgt het recept.

375 g zachte boter
1 ei
200 g witte basterdsuiker
5 g zout
15 g vanillesuiker
500 g patentbloem

Roer de boter met het ei romig.
Voeg de basterdsuiker toe en het zout de vanillesuiker en roer dit goed door elkaar. Dan het bloem erdoor en dit mengen tot een glad deeg.
Verwarm de oven voor op 175 graden. Bekleed de bakplaat met bakpapier. Doe het deeg in een spuitzak met een gekartelde spuitmond. Nr. 16 heb ik nu aangeschaft maar nog niet gebruikt . Had hem nog niet toen ik deze spritsen maakte. Bak de spritsrepen 15 tot 20 min.gaar en snijd ze diwect tot koekjes.

Bon apetit

Geen opmerkingen:

Een reactie posten